Parengta pagal astralsilber.de
Tiksli nuoroda >>>
Visuose be išimties Mercedes-Benz 123-iosios serijos Coupe, komplektuojamuose grotuvais, buvo sumontuoti tradicinio Mercedes-Benz garso technikos tiekėjo Becker aparatai. Kompanija, įkurta 1949 metais Pforchaime (vok. Pforzheim), pelnė vardą ištobulintais kokybiškais gaminiais, pasižyminčiais puikiu skambėjimu. 1953-iaisias Makso Egono Bekerio (Max Egon Becker) firma išleido pirmąjį automobilinį radijo imtuvą su automatine stočių paieška, o 1985-aisiais – savo pirmąjį automobilinį kompaktinių diskų grotuvą Becker Mexico 860. Kai po dešimties metų Becker Car Radio GmbH susiliejo su Harman International, jos gamyklose dirbo apie 1’300 specialistų.
Aštuntojo ir devintojo dešimtmečių Becker grotuvų išvaizda buvo suderinta su Mercedes-Benz 123 interjeru. Ypač gerai ši savybė pastebima grotuvuose su juodu priekiniu skydeliu, dideliais reguliavimo ratukais ir stambiais mygtukais. Toks aparatas tartum įsilieja į centrinės konsolės su apvaliomis ventiliacijos angomis dizainą.
Jei grotuvas buvo užsakinėjamas iš gamyklos, tai kartu buvo montuojamos garso kolonėlės (tik priekinėje panelėje) ir mechaninė teleskopinė Hirschmann antena. Siekiant apsaugoti anteną, pvz. garaže, ji padaryta sustumiama ir – subtilus ypatumas – užrakinama mažyčiu specialiu rakteliu. Daugumoje Coupe antena buvo montuojama ant kairiojo galinio sparno, tačiau atskirais atvejais ją galima aptikti ir ant dešiniojo priekinio.
Iš pradžių antenos tvirtinimo mazgas buvo su metaline chromuota apdaila, tačiau su laiku tokio sprendimo buvo atsisakyta ir, analogiškai kaip S klasėje (126 serija), pradėta naudoti guminė konstrukcija. Jei mechaninė antena pirkėjui pasirodydavo nepakankamai patogi, už papildomą kainą jis galėjo rinktis elektrinę automatinę Hirschmann anteną, kuri pakildavo įjungus radijo imtuvą, o išjungus vėl pasislėpdavo kėbule.
Vis tik neretai automatinės antenos buvo atsisakoma, matyt lėmė nemaža apie 400 Vokietijos markių kaina (dabar tai būtų kiek daugiau nei 800 Eur), kai įprastinė antena kainavo apie 100 markių. Pirkėjui, kuris atsisakydavo palyginti brangių Becker aparatų, buvo siūloma pasirinkti bent jau gamyklinę paruošiamąją instaliaciją su viena iš antenų arba iš viso be antenos. Jei pirkėjas užsisakydavo tokią instaliaciją, Mercedes-Benz pardavėjai savo dirbtuvėse galėdavo sumontuoti kito gamintojo grotuvą (dažniausiai juo tapdavo Blaupunkt gaminys).
Tais atvejais, kai automobilis išriedėdavo iš salono be grotuvo, jo vieta būdavo uždengiama specialiu mediniu dangteliu, parinktu pagal interjere naudojamą apdailą. Jei klientas neužsakydavo net paruošiamosios instaliacijos, tada priekinėje panelėje po dekoratyviniais dangteliais net neišpjaudavo skylių garsiakalbiams, tik perforatoriumi pažymėdavo jų vietas.
Siūlomi Becker grotuvai gerokai skyrėsi tarpusavyje funkcionalumu ir kainomis. 1977 metais jų hierarchinę sistemą būtų galima aprašyti taip: modelis nereikliam klausytojui Avus, tradicijas tęsiantis Europa, vidutinės klasės grotuvai Grand Prix bei Monza ir top modelis Mexico. Jau gaminant C123, Becker pamažu perėjo nuo mono prie stereo formato. Pastarojo formato aparatai buvo vadinami Vollstereo (liet. “pilnai stereo”). 1984 metais grotuvų paletėje mono formatas liko tik pačiuose pigiausiuose variantuose.
Kita tobulinimo kryptis buvo pradėta realizuoti ankstyvaisiais 80-aisiais, kai nuo patikimų analoginių aparatų pereita prie skaitmeninių, o vietoje analoginių ekranų ir tradicinių reguliavimo ratukų atsirado skystųjų kristalų ekranai, naujoviški mygtukai ir klavišai (vadinamieji elektroniniai modeliai). Kartu buvo pasiruošta UTB/FM diapazono viršutinės ribos perkėlimui nuo 104 МHz iki 108 MHz, kuris buvo priimtas 1984 metų Radijo dažnių konferencijoje Ženevoje, ir pristatyti atitinkami grotuvų modeliai.
1977 metais pirkdamas C123, pirkėjas galėjo rinktis tik senesnės kartos grotuvą su “siaurų dryželių” dizainu, naudotą ankstesniuose Mercedes-Benz modeliuose. Iš gamyklos buvo galima įsigyti šiuos Becker grotuvus:
– Europa LMKU (514 kodas).
– Europa Kurier LMKU (257 kodas).
– Grand Prix LMKU (516 kodas).
– Monza Cassette Stereo LMU (510 kodas).
– Monza Cassette Kurier LMU (258 kodas), komplekte su dviem galiniais garsiakalbiais.
– Mexico Cassette Vollstereo MU (511 kodas).
514 Europa LMKU | 257 Europa Kurier LMKU | 516 Grand Prix LMKU | ||
510 Monza Cassette Stereo LMU | 258 Monza Cassette Kurier LMU | 511 Mexico Cassette Vollstereo MU |
Pastaba: čia ir toliau santrumpos LMKU, MLU, MU reiškia bangų, kurias priima imtuvas, rūšis: L – ilgosios (vok. Langwellen), M – vidurinės (vok. Mittelwellen), K – trumposios (vok. Kurzwellen), U – ultra trumposios (vok. Ultrakurzwellen).
Visi aparatai buvo komplektuojami su automatine stočių nustatymą palengvinančia sistema AFC. Įdomu tai, kad radijo transliacijos buvo atkuriamos mono, tačiau įrašai iš kasečių – jau stereo (žinoma, jei aparatas apskritai turėjo kasečių įrenginį). Tik Mexico Vollstereo viską atkurdavo stereo formatu. Kartu su garso atkūrimo įranga, kainyne buvo šie garso aparatūros elementai:
– Automatinė antena su radijo instaliacija (531 kodas), kaina 330 markių.
– Automatinė antena be radijo instaliacijos (532 kodas), kaina 410 markių.
– Paruošiamoji instaliacija radijo prietaisams (533 kodas), kaina 95 markės benzininiams ir 50 markių dyzeliniams automobiliams.
– Mechaninė antena be radijo instaliacijos (534 kodas), kaina 80 markių.
– Galiniai garsiakalbiai su mono garso balanso reguliatoriumi (811 kodas), kaina 275 markės.
– Galiniai garsiakalbiai su stereo garso balanso reguliatoriumi (812 kodas), kaina 275 markės.
Egzotinis tų laikų Grand Prix ir Mexico ypatumas yra automatinė mechaninė radijo stočių paieška visuose trijuose diapazonuose. Paspaudus atitinkamą mygtuką, nustatytas diapazonas buvo automatiškai skenuojamas ieškant veikiančios radijo stoties. Šio proceso metu paieškos indikatorius judėjo ekrane iš kairės į dešinę, o paskui iš dešiniojo skalės galo su charakteringu garsu persislinkdavo į kairįjį kraštą ir vėl pradėdavo paiešką. Deja, šis mažas stebuklas šiandien daugelyje aparatų jau nebeveikia. Už papildomą kainą galima buvo užsisakyti įrenginį, kuriuo ši paieška galėjo būti aktyvuojama ne tik radijo imtuvo mygtuku, bet ir spaudžiant specialų mygtuką koja.
Po funkcija Kurier “slėpėsi” integruotas elektroninis pranešimų apie eismą dekoderis, skirtas Vairuotojo informavimo sistemai ARI (vok. Autofahrer-Rundfunk-Information). Radijo stotys, kurios transliuodavo eismo naujienas, radijo imtuve vizualiai buvo matomos specialioje “Kurier” skalėje.
ARI sistemos atsiradimas 1974 metais buvo didelis įvykis Vokietijos radijo istorijoje. Pirmą kartą radijo bangomis per pagalbinį 57 kHz dažnį buvo perduodama techninė informacija apie transliuotoją, transliavimo diapazoną ir pranešimai apie eismą. Transliuotojo atpažinimas buvo pagalbinė ARI funkcija ir rodydavo tik tai, kad netoliese veikia eismo informacijos siųstuvas. Diapazono atpažinimo funkcija teikdavo informaciją apie transliavimo diapazoną (nuo A iki F), o pranešimais apie eismą vairuotojas buvo informuojamas apie įvykius kelyje. Negirdimų ARI signalų pagalba grotuvas atpažindavo pranešimus apie eismą nuo transliuojamų programų ir išjungdavo radijo programų transliavimą arba kasečių grojimą, o jei aparato garsas buvo išjungtas, tai jis vėl įsijungdavo.
Girdimas garsinis signalas (Hinco trelė, angl. Hinz-Triller), perduodamas eismo pranešimų pradžioje ir pabaigoje, išliko net išjungus ARI. Garsinis signalas, kurio dažnis 2,35 kHz, o trukmė 0,55 sek., pavadintas jo išradėjo inž. Vernerio Hinco (Werner Hinz) garbei. Ankstyvaisiais 70-aisiais inž. Verneris Hincas panaudojo trumpą garsinį signalą norėdamas atkreipti pakelės užeigoje besiilsinčių vairuotojų dėmesį į per kolonėles transliuojamą eismo informaciją.
Tik 1988 metais moderni Radijo duomenų sistema RDS (angl. Radio Data System) pakeitė senstelėjusią ARI. RDS siūlė ne tik eismo informaciją, bet ir papildomą informaciją – programos pavadinimą, alternatyvų radijo stočių dažnį, tekstinę informaciją. Dėl šių priežasčių gamintojai nustojo siūlyti ARI funkciją. Po ilgos pereinamosios fazės, kai abi eismo pranešimų sistemos funkcionavo lygiagrečiai, 2005 metų kovo 1 dieną ARI sistema Vokietijoje buvo išjungta. Šveicarijoje tai įvyko 2003-iųjų rugsėjį, o Austrijoje – 2008 metų kovo 19-ąją. Tačiau Radio Hamburg transliavo ARI signalą žymiai ilgiau, tad šiame mieste ir jo apylinkėse senesnių radijo imtuvų savininkai ARI funkcija galėjo naudotis iki pat 2012 metų rugpjūčio.
1980-ųjų metų spalį Mercedes-Benz pasiūlė naują Becker garso įrangos sąrašą:
– Europa LMKU, 460 tipas (514 kodas).
– Europa Kurier LMKU su integruotu eismo pranešimų dekoderiu, 463 tipas (257 kodas).
– Europa Cassette Vollstereo LMKU, 594 tipas (512 kodas).
– Europa Cassette Vollstereo Kurier LMKU su integruotu eismo pranešimų dekoderiu, 591 tipas (254 kodas).
– Grand Prix LMKU, 470 tipas (516 kodas).
– Mexico Cassette Vollstereo Reverse MU, 374 tipas (511 kodas), komplekte su dviem galiniais garsiakalbiais.
– Mexico Cassette Electronic Kurier MU, 385 tipas (510 kodas), komplekte su dviem galiniais garsiakalbiais.
Pastarasis Mexico Electronic tapo pirmuoju serijiniu skaitmeniniu Becker grotuvu ir vienu pirmųjų skaitmeninių automobilinių grotuvų apskritai.
Egzotiniu Eismo radijo kurjeriu 5 (259 kodas) buvo komplektuojamos sistemos su radijo imtuvais, kurie turėjo automatinę radijo stočių, transliuojančių eismo pranešimus, paiešką. Kai automobilis nutoldavo nuo siųstuvo transliavimo zonos, automatinė radijo stočių paieška įsijungdavo savaime. Jeigu naujo siųstuvo paieška būdavo nerezultatyvi, prietaisas garsinio signalo pagalba informuodavo, kad reikia pasirinkti kitą bangų diapazoną. Prietaisuose su kasečių grotuvais jis taip pat sustabdydavo kasečių grojimą tada, kai buvo perduodami eismo pranešimai.
Įsigydami C123 1982 metų gruodžio mėnesį arba vėliau būtumėte galėjęs pasirinkti vieną iš šešių naujų Becker variantų:
– Avus MU, 801 tipas (515 kodas).
– Europa LMKU, 460 tipas (514 kodas).
– Europa Kurier LMKU, 598 tipas (257 kodas).
– Europa Cassette Vollstereo LMKU, 664 tipas (512 kodas).
– Europa Cassette Vollstereo Kurier LMKU, 663 tipas (254 kodas).
– Mexico Cassette Electronic Stereo Kurier MU, 610 tipas (510 kodas), komplekte su dviem galiniais garsiakalbiais.
Tаčiau jau 1984-ųjų gegužę šiuos aparatus pakeitė ir papildė nauji modeliai:
– Avus Kurier MU, 803 tipas (515 kodas).
– Avus Cassette Electronic Kurier, 708 tipas (518 kodas).
– Europa Kurier LMKU, 772 tipas (257 kodas).
– Europa Cassette Electronic Stereo Kurier LMU, 731 tipas (254 kodas).
– Grand Prix Electronic Stereo Kurier LMU, 763 tipas (513 kodas).
– Grand Prix Cassette Electronic Stereo Kurier LMU, 761 tipas (511 kodas).
– Mexico Cassette Electronic Stereo Kurier LMKU, 753 tipas (510 kodas), komplekte su dviem galiniais garsiakalbiais.
Jei pirkėjas norėdavo pagerinti standartinę garso sistemą su dviem serijiniais 10 cm skersmens plačiajuosčiais garsiakalbiais, sumontuotais priekinėje panelėje, už 275 markes galima buvo užsakyti dar du 13 cm garsiakalbius, montuojamus galinėje palangėje (komplektacijos kodai 811 su mono garso balanso reguliatoriumi ir 812 su stereo garso balanso reguliatoriumi).
Tuometiniai Becker radijo imtuvai turėjo tik du garso kanalus kolonėlėms, taigi keturi garsiakalbiai galėjo būti valdomi tik garso balanso reguliatoriaus, montuojamo centrinėje konsolėje, pagalba. Garsas per galinius ir priekinius garsiakalbius buvo grojamas vienodai stipriai nustačius balanso ratuką į vidurinę padėtį. Pasukus ratuką į priekį, stipriau grodavo priekiniai garsiakalbiai, o atgal – galiniai.
Galinių garsiakalbių dekoratyvinis dangtelis iki 1982-ųjų rugsėjo buvo tik juodos spalvos, o vėliau tokios spalvos, kokia labiau atitikdavo interjero spalvą.
Suvestinė Becker grotuvų savybių ir kainų lentelė
Kompl. kodas | Grotuvo pavadinimas | Modelis | Radijo bangos* | Kasečių grotuvas | Stereo | ARI palaik. | Kaina, markėmis |
1977.03 – 1980.10 | |||||||
514 | Europa LMKU | – | LMKU | – | – | – | 555 ** / 510 *** |
257 | Europa Kurier LMKU | – | LMKU | – | – | + | 621 ** / 577 *** |
516 | Grand Prix LMKU | – | LMKU | – | – | – | 821 ** / 777 *** |
510 | Monza Cassette Stereo LMU | – | LMU | + | + **** | – | 843 ** / 799 *** |
258 | Monza Cassette Kurier LMU | – | LMU | + | – | + | 910 ** / 865 *** |
511 | Mexico Cassette Vollstereo MU | – | MU | + | + | + | 1’576 ** / 1’531 *** |
1980.10 – 1982.12 | |||||||
514 | Europa LMKU | 460 | LMKU | – | – | – | 580 ** / 540 *** |
257 | Europa Kurier LMKU | 463 | LMKU | – | – | + | 660 ** / 610 *** |
512 | Europa Cassette Vollstereo LMKU | 594 | LMKU | + | + | – | 980 ** / 940 *** |
254 | Europa Cassette Vollstereo Kurier LMKU | 591 | LMKU | + | + | + | 1’060 ** / 1’010 *** |
516 | Grand Prix LMKU | 470 | LMKU | + | – | – | 890 ** / 940 *** |
511 | Mexico Cassette Vollstereo Reverse MU ***** | 374 | MU | + | + | – | 1’670 ** / 1’630 *** |
510 | Mexico Cassette Electronic Kurier MU ***** | 385 | MU | + | + | + | 1’990 ** / 1’940 *** |
1982.12 – 1984.05 | |||||||
515 | Avus LMKU | 801 | LMKU | – | – | – | 474 |
514 | Europa LMKU | 460 | LMKU | – | – | – | 605 |
257 | Europa Kurier LMKU | 598 | LMKU | – | – | + | 678 |
512 | Europa Cassette Vollstereo LMKU | 664 | LMKU | + | + | – | 1’028 |
254 | Europa Cassette Vollstereo Kurier LMKU | 663 | LMKU | + | + | + | 1’001 |
510 | Mexico Cassette Electronic Stereo MU ***** | 610 | MU | + | + | + | 2’124 |
1984.05 – 1985.09 | |||||||
515 | Avus Kurier MU | 803 | MU | – | – | + | 484 |
518 | Avus Cassette Electronic Kurier | 708 | MU | + | – | + | 843 |
257 | Europa Kurier LMKU | 772 | LMKU | – | – | + | 678 |
254 | Europa Cassette Electronic Stereo Kurier LMU | 731 | LMU | + | + | + | 1’001 |
513 | Grand Prix Electronic Stereo Kurier LMU | 763 | LMU | – | + | + | 1’128 |
511 | Grand Prix Cassette Electronic Stereo Kurier LMU | 761 | LMU | + | + | + | 1’407 |
510 | Mexico Cassette Electronic Stereo Kurier LMKU ***** |
753 | LMKU | + | + | + | 2’240 |
* Priimamos bangos: L – ilgosios, M – vidurinės, K – trumposios, U – ultra trumposios.
** Kaina komplektuojant benzininį automobilį.
*** Kaina komplektuojant dyzelinį automobilį.
**** Radijo signalo atkūrimas mono, kasečių grotuvo – stereo.
***** Komplektuojami su dviem garsiakalbiais galinėje palangėje, įskaičiuotais į grotuvo kainą.
© c123.lt