C123 Tips & Tricks: smulkūs eksploataciniai netikėtumai

Pildoma

⇓  Trijų laipsnių automatinė pavarų dėžė – mitas ar tikrovė?
Automatinės pavarų dėžės selektorius
Automatinės pavarų dėžės selektorius

Tiek YouTube publikuojamuose įrašuose, tiek forumuose, tiek ir pokalbiuose neretai girdime, kad 123-iosios serijos Coupe buvo komplektuojami trijų laipsnių automatine pavarų dėže. Tačiau tai tik mitas, jau „Strich 8” (114 serija) coupe buvo komplektuojami tik 4 laipsnių „automatais”, o paskutinieji trilaipsniai agregatai aptinkami kai kuriuose 107 ir 116 serijų modeliuose su V8 varikliais (350 SE, 350 SEL, 450 SE, 450 SEL, 450 SEL 6.9, 450 SL bei 450 SLC). Nepriklausomai nuo modifikacijos, visos automatinės pavarų dėžės, sumontuotos 123-iosios serijos automobiliuose, tik keturių lapsnių.

Kokia tuomet šio įsitikinimo kilmė? Paslaptis labai paprasta: įprastinėmis sąlygomis 123-iosios serijos automobilių automatinė pavarų dėžė išties persijungia tik du kartus. Taip yra todėl, kad automobilis pajuda antra pavara, o pavarų perjungimo seka yra 2-3-4. Tačiau jei važiuosite su didele apkrova, pvz. tempsite priekabą, arba startuosite labai agresyviai, dėžė netruks panaudoti pirmąją pavarą ir tuomet seka bus 2-1-2-3-4.

Dar vienas būdas įsitikinti, kad pavarų yra keturios – valdyti dėžę rankiniu būdu. Perjunkite selektorių į „L” padėtį ir automobilis iškart pajudės pirma pavara. Tuomet stumkite selektoriaus rankeną į „S” ir „D” bei skaičiuokite perjungimus – jei Jūsų Coupe tvarkingas, jų suskaičiuosite tris. Galite nesibaiminti dėl poveikio transmisijai, nes gamintojas leidžia atlikti tokią operaciją judėjimo metu (žinoma, jei nepiktnaudžiausite variklio sūkiais).

 

⇓  Kaip atpažinti originalius lietus ratlankius
Originalus ratlankis su Fuchsfelge logotipu, vaizdas iš vidinės pusės. Gerai matomos plieninės įvorės varžtų skylėse.

Originalius lietus ratlankius 123-iosios serijos Coupe gamino sena ir siauruose sluoksniuose plačiai žinoma kompanija Fuchsfelge AG iš Manchaimo. Ratlankiai, Europoje žinomi kaip „barokinio” dizaino, o už Atlanto kaip „meksikietiškos skrybėlės” (angl. Mexican Hat), debiutavo 1972-aisiais ant tuometinės S klasės (116 serija). Nenuostabu, kad netrukus rinkoje pasirodė gausios kopijos, kurios entuziastų nėra taip vertinamos, kaip tikri „fuksai”. Tad kaip atpažinti originalius ratlankius? 

Pirmas požymis yra Fuchsfelge AG logotipas – lapės kontūras ant plokštumos, kuria ratlankis liečiasi su stebule (vok. Fuchs – lapė). Deja, šis požymis nėra itin patikimas, nes eksploatacijos eigoje logotipas gali nusitrinti. Taip pat logotipą galima nupiešti ir ant neoriginalaus ratlankio.

Antras požymis – ant ratlankio išlietas Mercedes-Benz detalės kodas. 5.5×14 matmenų ratlankių kodas bus 123 400 17 02, 6×14 – 108 400 09 02 arba 126 400 19 02, 6.5×14 – 108 400 10 02 arba 126 400 21 02, o itin retų 7×15, kuriuos įvardintume kaip subtiliausią 123-iosios serijos coupe patobulinimą, – 126 400 22 02.

Trečias ir užtikrintas „fuksų” požymis – ypatinga tvirtinimo skylių konstrukcija. Replikų gamintojai gręžia reikiamo diametro skylę ir nesuka galvos. Fuchsfelge gręžia didesnę skylę ir įpresuoja reikiamo vidinio diametro plieninę įvorę. Todėl išorinėje pusėje matome iškilusį varžto lizdą, o vidinėje aiškiai matyti sutvirtinanti skylę detalė. Tokia konstrukcija brangesnė, tačiau patikimesnė ir ilgaamžė.

Tai dar ne visi požymiai, tačiau žinodami juos atpažinsite 99 ratlankius iš 100. Juolab, kad kol kas „barokinių ratų” nepadirbinėja dėl vis dar gausios originalų pasiūlos. Tačiau jau dabar „tikrų fuksų” komplektas gali kainuoti dvigubai daugiau už replikas, tad žinokite už ką mokate pinigus.

 

⇓  Kodėl langų skysčio purkštukų du, tačiau čiurkšlės – trys?
Stiklo apiplovimo purkštukų reguliavimo schema.

Išties, dešinysis (žiūrint automobilio judėjimo kryptimi) purkštukas skystį purškia viena čiurkšle, o kairysis – dviem. Taip sugalvota siekiant geresnio stiklo apiplovimo vairuotojo pusėje. Vartotojo žinyne nurodoma tokia schema (žr. paveikslą). Čiurkšlės kryptį reguliuokite plona adatėle pasukdami purkštuke esančius rutuliukus su ertme plovikliui išpurkšti.

 

 

 

 

 

 

⇓  Ką daryti, jei neapšviečiamas prietaisų skydelis?
230 CE prietaisų skydelis, 1980-1985.

Skydelis gali ne šviesti dėl visos eilės priežasčių – sudegusio saugiklio (12 lizdas, baltas korpusas, 8 A), perdegusių lempučių, nutrūkusių laidų ir t.t. Tačiau dažniausios priežastys yra dvi:
a) sumažintas skydelio apšvietimo intensyvumas,
b) pavargę apšvietimo intensyvumo reostatas.

Skydelio apšvietimo intensyvumas reguliuojamas kairiuoju mygtuku, kurį paspausdami nustatome nulinius dienos odometro parodymus. Sukdami šį mygtuką pagal laikrodžio rodyklę apšvietimo intensyvumą padidinsite, o prieš – sumažinsite.

Jei sukant mygtuką niekas nesikeičia ar apšvietimo lemputės mirkčioja, reostatas, prie kurio prijungtas mygtukas, dirba ne be priekaištų. Pabandykite jį išvalyti, o jei tai nepadės – pakeiskite.

 

⇓  Bagažinę atrakinau, tačiau kažkodėl ji kartais atsidaro, o kartais ne.
Raktai ir jų rakinamos spynos.

C123 bagažinės spyna turi ne dvi, o tris rakto padėtis. Jei raktas ištrauktas vertikalioje padėtyje – bagažinė visada užrakinta, o jei horizontalioje… ne, tikrai ne besąlygiškai atvira. Visada atrakinta bagažinė bus tada, kai raktas pasuktas apie 120 laipsnių pagal laikrodžio rodyklę. Kaip tuomet veikia spyna, jei raktas pasuktas tik 90 laipsnių ta pačia kryptimi? Šiuo atveju spyna užrakinta arba atrakinta priklausomai nuo to užrakintas ar atrakintas centrinis užraktas. Tad jei ištraukėte raktą iš horizontalios padėties, tačiau užrakinote vairuotojo duris, bagažinės turinys bus neprieinamas.

Na ir dar viena maloni smulkmena: pilną raktų komplektą sudaro keletas raktų su stačiakampėmis ir vienas su ovalinės formos galvutėmis. Pirmieji raktai rakina visas automobilio spynas ir naudojami įprastinėje eksploatacijoje, o antrasis tinka tik vairuotojo durims bei užvesti varikliui. Šis raktas skirtas tiems atvejams, kai patikite automobilį dirbtuvėms ar, tarkime, perduodate asmeniui, kuriam leidžiate jį nuvairuoti į reikiamą vietą. Jūsų patikėtinis galės važiuoti automobiliu ir jį užrakinti, tačiau bagažinės ir daiktadėžės turinys jam pasiekiamas nebus.

 

 

 

 

 

⇓  Kur, po šimts, aušinimo skysčio bakelis ir kaip nuorinti sistemą?
Aušinimo radiatoriaus dangtelis
Aušinimo radiatoriaus dangtelis

Jei vairuojate vėlesniųjų gamybos metų dyzelinį Coupe, bakelį nesunkiai pastebėsite variklio skyriuje virš dešiniojo rato (žiūrint įprastine važiavimo kryptimi). O štai kai kurie dyzeliniai ir visi benzininiai varikliai bakelio, bent jau tokio, kokį esame įpratę matyti šiandien gaminamuose automobiliuose, išties neturi. Jo vaidmenį atlieka ertmė virš radiatoriaus, kurią vainikuoja aušinimo sistemos kamštis su vožtuvu. Atsukę šį kamštį galite patikrinti aušinimo skysčio lygį bei, esant reikalui, jo papildyti.

Aušinimo sistema sukonstruota taip, kad, bendru atveju, oro perteklių pašalintų pati. Beveik visada taip ir nutinka, tačiau jei pakeitus aušinimo skystį variklio temperatūros rodyklė lipa link 120ºC, o termostatas ir kitos sistemos detalės tvarkingos, padėkite jai atsukdami kamštį. Dėmesio, varikliui įkaitus, o tuo labiau veikiant, toks veiksmas kelia pavojų nusiplikyti karštu aušinimo skysčiu! Todėl atlikti tai reikėtų laikantis visų atsargumo priemonių bei varikliu jau praaušus (tačiau vis dar esant šiltam). Paprastai užtenka 2-3 tokių operacijų, kad sistemos darbas normalizuotųsi.

Ir nepamirškite, kad aušinimo sistemos kamštis yra susidėvinti detalė. Kamščiai būna skirtingi, jų savybės priklauso nuo klimato, kuriame eksploatuojamas automobilis, sąlygų. Lietuvos sąlygoms rekomenduojama rinktis kamštį, ant kurio užrašyta 120ºC vožtuvo atsidarymo temperatūra. Gamintojas rekomenduoja keisti jį reguliariai.

 

⇓  Kodėl mano Coupe rūko žibintai geltoni?  
Geltoni rūko žibintai – Prancūzijos ypatumas

Tai galėtų reikšti, kad Jūsų automobilis buvo pritaikytas naudoti Prancūzijoje (komplektacijos kodas 826), kur iki pat 1993 metų egzistavo reikalavimas, kad bent viena  pora žibintų skleistų geltonos spalvos šviesą. Jums nereikia ieškoti geltonos lemputės – į papildomą (rūko) žibintą montuojama pati paprasčiausia  H3 tipo 55 W galios lemputė, o atspalvį skleidžiamai šviesai suteikia geltonas reflektorius.

Kam apskritai reikalingi geltoni žibintai? Buvo manoma, kad tokios spalvos spindulys geriau apšviečia kelią blogo matomumo sąlygomis (per rūką, lietų ar sningant), mažiau atsispindi ir ne taip stipriai vargina vairuotojo akis, kaip baltos spalvos.

Kita vertus, kelio ženklai ir horizontalusis ženklinimas, o taip pat objektai ant kelio ir pėstieji kelkraščiuose geltonoje šviesoje matomi prasčiau. Todėl nuo 2011 metų reikalaujama, kad bent viena žibintų pora skleistų baltos spalvos šviesą, o geltonas kelio apšvietimas leidžiamas tik esant blogam matomumui.